Pályaorientációs nap a Gyömrői Weöres Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában

Pályaorientációs nap a Gyömrői Weöres Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában

Márton Zoltán Gyömrőn járt, a Gyömrői Weöres Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola intézményében, ahol a pályaorientációs nap keretében számos előadást tartott a tanulóknak.

A STEM Iroda projekt koordinátora elmesélte, hogy milyen volt általános iskolásként, ahol még mindig tanítanak egykori pedagógusai. Kiemelte, hogy a mai napig táplálkozik abból az értékes tudásból és gondoskodásból, melyet a gyömrői intézményben kapott, és sosem feledi azt az időszakot, amikor az ott töltött tanévek során megteremtették számára a középiskolai és egyetemi tanulmányai számára szükséges szilárd alapokat.

Az előre tekintés irányában a diákoknak részletesen bemutatta a friss szakképzési rendszer jellemzőit, kiemelve ennek előnyeit. Rámutatott, hogy a diákok jelenleg hol helyezkednek el ezen az úton, és hangsúlyozta, hogy az első kiemelkedő állomás számukra a felvételi vizsga, ami saját tapasztalatai szerint is létfontosságú a felsőoktatásba való bejutáshoz. Ezenkívül Márton Zoltán a saját példáján keresztül szemléltette, hogyan haladt el a felsőoktatás felé vezető úton, kihangsúlyozva, hogy az érettségi vizsga lesz a következő meghatározó mérföldkő.

Hogyan válhatunk biztonságtechnikai mérnökké? Hogyan válhatunk mérnöktanárrá?

Prezentációjában kiterjedten beszélt a foglalkozásairól és végzettségeiről, miközben megosztotta az osztályokkal, hogy milyen erőfeszítésekre volt szükség ezek eléréséhez. A tantárgyak és a karrierút is szóba került, részletesen kifejtve, milyen szerepet játszottak a fejlődésében és a szakmai pályáján. A biztonságtechnikai mérnököknek számos területen kell jártasságot szerezniük, ideértve a rendészetet, polgári védelmet, őrzésvédelmet és fegyverismeretet, információvédelmet, munka- és tűzvédelmet, valamint környezetvédelmet. A képzés során ezek a területek kiemelt fontossággal bírnak a mérnökök szakmai fejlődése és felkészültsége szempontjából. Ezek a tudások és készségek elengedhetetlenek a mérnöktanárrá váláshoz továbbá, a pedagógiai-pszichológiai ismereteken, szakmódszertani ismereteken, gyakorlati tapasztalatokon, a szakdolgozaton és a portfólió bemutatásán, valamint a komplex szóbeli vizsgán kívül.

A táborok az oktatás fejlesztésére szolgálnak. Az egyik ökológiai tudatosságra és fenntartható fejlődésre összpontosít, ahol a Minecraft segítségével tanulnak a zöld energiáról. A másik a biztonsági témákat járja körül, ahol a résztvevők CAD-tervezéssel és Minecraft-alapokkal készítenek biztonságos otthonokat, és fejlett biztonsági rendszereket ismernek meg.

Mindkét tábor támogatja a kreativitást és a tudatosságot a fenntarthatóság és a biztonság terén. A táborvezető 2023-as tábor összefoglaló videójában bemutatta, hogy milyen elképesztő dolgokra képesek a 10-14 éves tanulók 5 nap alatt egy lakatlan szigeten a Minecraft-ban.

Vagyonvédelmi interaktív feladat közösen az osztályokkal

Az előadó részletezte a biztonságtechnikai rendszerek elemeit, mint például érzékelők (támadásjelzők, behatolásjelzők, tűzjelzők, speciális érzékelők), behatolásjelző központot (fémdobozban, központ panellel, tápegységgel és akkumulátorral), átjelzéseket (események jelzése távfelügyeletre vagy a tulajdonosnak), programozható kimeneteket (az érzékelők által vagy távolról vezérelhető érintkezők), kezelő egységet (a rendszer vezérléséhez), és jelző hálózatot (különböző eszközök összeköttetését biztosítja).

Ezután a tanulók egy vagyonvédelmi feladatot oldottak meg egy 3D-s házmodellezésen keresztül, és az előadó bemutatta a házat részleteiben. A ház 3D-s és 2D-s képének bemutatása után,  a tanulóknak az alábbi eszközöket kellett a lehető legjobb konstrukcióban elhelyezniük a házban a legmagasabb fokú védelem érdekében:

  • Passzív infra mozgásérzékelő (PIR) – 2 db
  • Nyitásérzékelő – 2 db
  • Akusztikus üvegtörésérzékelő
  • Belépésjelző központ
  • Hang- és fényjelző
  • GSM modul

Kovács-Kapocs Kristóf, 10 éves tanuló elsöprő prezentációja

Kovács-Kapocs Kristóf előadása a 4. d osztályban

Márton Zoltán a gyömrői intézményben matematika órákat tartott, Ruskó Róbertné 4.d osztályában. A pályaorientációs nap fénypontja azonban egy 10 éves tanuló, Kovács-Kapocs Kristóf előadása volt, aki ezen osztály tanulója. Kristóf az egyetemistákat is biztosan lenyűgöző előadást tartott a csillagászatról, bemutatva az univerzumot, valamint az egyes bolygókat és egyéb égitesteket, például Merkúrt, Vénuszt, Földet, Marsot, Jupitert, Uránuszt, Neptunuszt, Plútót. Emellett beszélt a fekete lyukakról, az eseményhorizontokról, az akkréciós korongokról, a szökési sebességről és az óriás csillagokról. 

Az előadás sokunk számára izgalmas és informatív élmény volt. A projekt koordinátor beszámolója szerint a tanuló 45 percen keresztül beszélt, hihetetlen átéléssel és szakmai megfogalmazással az univerzumról, ami megkoronázta ezt a csodás napot számára.

Share this post