Képernyők mögött tanulva – Két tematikus Minecraft alapú tábor az Óbudai Egyetemen!

Képernyők mögött tanulva – Két tematikus Minecraft alapú tábor az Óbudai Egyetemen!

Az Óbudai Egyetem Nyári Gyerekegyetem idei kínálata nemcsak a játék örömét, de a tudás erejét is elhozta a résztvevő gyerekek számára.

Két párhuzamosan futó Minecraft tematikus-tábor – a “Green City Development”, valamint a „Programozás alapjai a Minecraft világában” tábor – kínált különböző, mégis egymást kiegészítő utazást a gyerekeknek: az egyik az energetika, a másik a digitális gondolkodás és programozás útján vezette őket végig.

Cikkünkben összefoglaljuk az eseményeket, ahogy azok napról napra történtek.

1. nap – Mechanika alapjai és a bitek világa

Green City Development tábor: A gyerekekkel közösen beszélgettünk az energetika történetéről, a legelső energiaforrásokról és arról, hogyan fejlődtek a mai korig. A nap fókuszában a mechanikai energia és a hajtásláncok álltak. Csapatmunkában vízimalmokat, szélkerekeket és fogaskerekes erőátviteli rendszereket építettek.

Programozás alapjai a Minecraft világában tábor: Ezzel párhuzamosan a másik teremben a digitális világé volt a főszerep. A gyerekek megismerkedtek a bináris számrendszerrel, az AND, OR, NOT logikai műveletekkel, és a nap végére vöröskő áramkörökkel működő bináris összeadót is építettek. A délután egy közös túlélő játékkal zárult – az ekkor épített város később a programozott rendszerek otthona lett.

2. nap – Gőzgépek és programozás

Green City Development tábor: A résztvevők a gőzgépek világába nyertek betekintést: történet, működés, jelentőség. Ezután egy hatalmas gőzgépet és egy vasúthálózatot kezdtek el megépíteni. Emellett elindult az önfenntartáshoz szükséges infrastruktúra (állat és növény farmok) kiépítése is, valamint a várostervezés, hogy a későbbi napon építendő szerkezetnek már kész helye legyen.

Programozás alapjai a Minecraft világában tábor: A gyerekek belevetették magukat a Lua programozásba. Első egyszerű kódjaik szöveges kiírásokat jelenítettek meg, miközben megtanulták a mkdir, cd, edit, ls parancsokat is, melyek a Linux operációs rendszer alapvető használatához is szükségesek. Lépésről lépésre váltak egyre otthonosabbá a virtuális operációs rendszerek világában.

A Lua programnyelv a valós életben is széleskörűen alkalmazott skriptnyelv, többek között a Roblox játék fejlesztése is ebben történik.

3. nap – Automatizálás mozgással

Green City Development tábor: A nap középpontjában a villamos energia állt. Átbeszéltük a termelés, szállítás, tárolás és felhasználás teljes folyamatát. A gyerekek játékok belül generátorokat, transzformátorokat, motorokat, villanyoszlopokat és vezetékeket építettek – majd elkezdték kiépíteni a villamos elosztó központot is. Ezzel megalapozva a teljes villamos infrastruktúrát.

Természetesen a tábor szellemiségét végig követte a fenntarthatóság szelleme, így a környezet károsításának minimalizálása kiemelt szempont volt. Korábbi táborainkhoz hasonlóan itt is életben volt, illetve nagy népszerűségnek örvendett a „Ha kivágsz egy fát, kettőt kell a helyére ültetni” irányelv.

Programozás alapjai a Minecraft világában tábor: Itt a nap a programozható „teknős” robotokkal telt. A gyerekek a mozgás vezérléséhez szükséges utasításokat tanulták, függvényeket hoztak létre, ciklusokat használtak. A lelkesebb résztvevők a teknősök vezeték nélküli kommunikációját is elkezdték programozni, mások pedig az energetikai táboréhoz hasonlóan saját villamos hálózatot és elektromos gyárat építettek.

A teknősök programozásával egy egyszerűsített képet kaphattak a távirányítással működő rendszerek fejlesztéséről, okos otthon vezérlésről, valamint az ipari robotok programozásáról.

4. nap – Ünneplés és tudomány

Egy különleges nap mindkét táborban: két gyermek születésnapját ünnepeltük meg egy látványos „virtuális” tortával, játék béli tűzijátékkal és zenével.

Green City Development tábor: A nap tananyaga a napelemek működésére és a városi hálózatok felépítésére fókuszált. A virtuális térben napelemes rendszert, akkumulátorokat és közvilágítást építettek, valamint az előző napon megépített gyárat fejlesztették tovább.

Programozás alapjai a Minecraft világában tábor: Miután befejeztük a tekik programozását, vendégelőadót, Prof. Dr. Fenyvesi Kristóf professzort hallgattunk meg, majd egy délutáni esemény során a gyerekek “megtámadhatták” a táboroztatókat a játékon belül. A nap végén interaktív előadást tartottunk a mesterséges intelligenciáról és ipari automatizálásról, amely nemcsak érdekes volt, de a tábor témájához is szorosan kapcsolódott.

5. nap – Zárás, kihívás és összefoglalás

A nap az Óbudai Egyetem IT Evolution kiállításának meglátogatásával kezdődött, ahol a gyerekek valódi példákon keresztül ismerkedtek meg a villamosenergia, valamint az informatika szerepével a mindennapokban. Ezt követően mind két tábor visszatért a virtuális térbe és befejezték a még fennmaradó feladatokat.

A hét lezárásaként, a feladat befejezése után a két tábor közös szerverre költözött. A végső küldetés: az Végzet Sárkányának legyőzése volt, mely a játék alapvető célja. A táborozók egy csapatot alkotva sikeresen győzték le a sárkányt, ezzel felszabadítva a Minecraft világát a gonosztól, méltó lezárást adva egy tudással és élménnyel teli hétnek.

Köszönjük minden résztvevőnek, segítőnek és érdeklődőnek!

Köszönjük a segítséget kollégáinkak:

Green City Development tábor:

  • Oktatók
    • Nagy Roland Kevin
    • Balázs Máté Károly
  • Segítő
    • Cserna Zoltán, egykori táborozó

Programozás alapjai a Minecraft világában tábor:

  • Oktató
    • Fodor Zoltán
  • Technikai támogatás
    • Kirchhof Sándor
  • Táborvezető
    • Márton Zoltán

Share this post