Székelyhídi LEGO tábor – napról napra

Székelyhídi LEGO tábor – napról napra

Az elmúlt hét rendkívül sikeres volt a LEGO robotika tábor szempontjából.

LEGO programozás iránt érdeklődő fiatalokból résztvevőink a tábor végére olyan tettre kész tanulókká váltak, akik számára a robotika területe nem ismeretlen többé.

Az ÉR TV a helyszínen készített interjút a Nyári gyerekegyetem szervezőivel és oktatójával, valamint ízelítőt mutat a LEGO robotika tábor hangulatából

LEGO tábor napról - napra

20230828_133558542_iOS
A megépített alaprobotok távolságmérő és színérzékelő szenzorokkal

A tábor első napján, hétfőn betekintést nyertek a táborozók, a robotika történelmébe. A résztvevők bevezetést kaptak a LEGO Spike és a LEGO Mindstorms EV3 alapkészletekbe, amelyek a robotika területén kulcsfontosságú eszközök.. Ezután a táborozók részt vettek az első projektmunkájukban, amelynek keretében megépítették a Marsjáró alaprobotot, amelyet később továbbfejleszthettek és testre szabhattak a saját elképzeléseiknek megfelelően. A projekt során elsajátították a robot építésének és programozásának alapjait.

A táborozók, a megépített alaprobotokat működésbe is kellett, hogy hozzák, így tehát egy iskolai padon hajtottak végre műveleteket a robotjaikkal. A gyakorlati kivitelezés során a diákok személyes tapasztalatokat szerezhettek a robotok programozásával kapcsolatban. Az eredményeket kiértékeltük, és a feladat során elért teljesítményeket a projektfeladat utasításainak megfelelően osztályoztuk.

A keddi nap igazi csúcspontja az “Utazás a Marsra” kihívás volt – meséli Márton Zoltán táborvezető. A táborozók megismerkedhettek az űrkutatás történelmével, fejlesztéseivel, a különböző űreszközökkel és űrtechnológiákkal, az űrrakétára ható erőkkel, az űrrakéta által kifejtett, és az űrrakétát felemelő erőkkel, valamint Isaac Newton négy alapvető törvényével is.

Ez a tevékenység a LEGO tábor egyik legizgalmasabb pillanata volt, és lehetőséget teremtett a diákoknak, hogy a robotika és a STEM területén szerzett tudásukat valóságos kihívásban alkalmazzák.

„Marsi expedíciós „terepasztala, a megépített űreszközökkel és marsjárókkal
Átalakított ipari robotok, gyári feladatok ellátására

Szerdán, a táborozóknak, a gyári szimulációs terepre szánt robotjaikat kellett átalakítaniuk, ami nagyban fókuszált az algoritmikus gondolkodásra és a problémamegoldási készségükre. A résztvevők méréseket végeztek, alkalmazták a matematikát és a fizikát a robotjaik irányításához. Ezen a napon a diákok nem csak a robotika világában szerezhettek gyakorlati tapasztalatokat, hanem olyan készségeket is fejleszthettek, amelyek hosszú távon hasznosak lesznek számukra.

A szerdai projektfeladat során a táborozóknak olyan robotokat kellett tervezniük és programozniuk, amelyek képesek voltak komplex feladatok végrehajtására. A robotokat felszerelték egy markolókarrendszerrel, amelynek mozgását egy speciálisan kifejlesztett, intelligens vezérlő szoftverrel irányították, amely a robotvezérlő hub-okhoz kapcsolódott.

A csütörtöki nap a mechanikai gondolkodás és a gépészeti ismeretek jegyében zajlott. A gyerekek ezen a napon még mélyebbre ásták magukat a robotok mechanikai világában. Az elméleti alapok (fogaskerekek és csigahajtások áttanulmányozása) után, kézzelfogható tapasztalatokat szereztek, miközben saját vontató robotjaikat építették. Ez a tevékenység lehetővé tette, hogy megismerjék a fogaskerékrendszerek, tengelyek, és egyéb mechanikai alkatrészek működését. A csapatmunka során problémákat oldottak meg, és alkalmazták az addig tanultakat a gyakorlatban is.

A táborozók létre kellett, hogy hozzanak egy erős nyomatékkal rendelkező vontatórobotot. Ennél a projektfeladatnál nem a szoftver volt előtérben, hanem a hardver, tehát a robotszerkezetének elemei, felépítése és annak mechanikai összefüggései jelentették a feladat eredményességét.

Vontatórobotok versenye
Verseny előtti készülődés

Pénteken, az utolsó napon izgalmas és lendületes hangulatban zajlott a tábor. A gyerekek részt vettek egy gyorsulási versenyen, ahol saját versenyautókat építettek és versenyeztek is velük. Ez a tevékenység kiemelt hangsúlyt fektetett a problémamegoldásra és a kreativitásra. A versenyautók tervezése és építése során a gyerekeknek számos döntést kellett hozniuk a váz kialakításától kezdve a kerekek kiválasztásáig. Aztán a pályán mérték össze az autóik sebességét és gyorsulását. Ez a nap kiváló alkalmat nyújtott a tanult készségek gyakorlására és alkalmazására, miközben a diákok élvezhették a versengés izgalmát is.

Tanár továbbképzés

Szerda délután mi, oktatók, örömmel felajánlottuk, hogy továbbképzést tartsunk a helyi pedagógusoknak a robotika és LEGO módszertan terén – meséli Márton Zoltán táborvezető. A kurzuson több mint 15 pedagógus vett részt, akik közül néhányan már korábban is találkoztak a LEGO oktatással, míg másoknak teljesen új volt ez a téma. Mindannyian lelkesen vették az akadályokat, és sok új információval gazdagodtak.

Az elmúlt hét rendkívül sikeres volt a LEGO robotika tábor szempontjából. A gyerekek, akik korábban még soha nem programoztak LEGO robotot, hétfőn találkoztak először ezzel a kihívással. A táborozók olyan tettre kész tanulókká váltak, akik számára a robotika területe nem ismeretlen többé.

Share this post