18júl
Az Óbudai Egyetem Nyári Gyerekegyetem idei kínálata nemcsak a játék örömét, de a tudás erejét is elhozta a résztvevő gyerekek számára.
Két párhuzamosan futó Minecraft tematikus-tábor – a “Green City Development”, valamint a „Programozás alapjai a Minecraft világában” tábor – kínált különböző, mégis egymást kiegészítő utazást a gyerekeknek: az egyik az energetika, a másik a digitális gondolkodás és programozás útján vezette őket végig.
Cikkünkben összefoglaljuk az eseményeket, ahogy azok napról napra történtek.
Green City Development tábor: A gyerekekkel közösen beszélgettünk az energetika történetéről, a legelső energiaforrásokról és arról, hogyan fejlődtek a mai korig. A nap fókuszában a mechanikai energia és a hajtásláncok álltak. Csapatmunkában vízimalmokat, szélkerekeket és fogaskerekes erőátviteli rendszereket építettek.
Programozás alapjai a Minecraft világában tábor: Ezzel párhuzamosan a másik teremben a digitális világé volt a főszerep. A gyerekek megismerkedtek a bináris számrendszerrel, az AND, OR, NOT logikai műveletekkel, és a nap végére vöröskő áramkörökkel működő bináris összeadót is építettek. A délután egy közös túlélő játékkal zárult – az ekkor épített város később a programozott rendszerek otthona lett.
Green City Development tábor: A résztvevők a gőzgépek világába nyertek betekintést: történet, működés, jelentőség. Ezután egy hatalmas gőzgépet és egy vasúthálózatot kezdtek el megépíteni. Emellett elindult az önfenntartáshoz szükséges infrastruktúra (állat és növény farmok) kiépítése is, valamint a várostervezés, hogy a későbbi napon építendő szerkezetnek már kész helye legyen.
Programozás alapjai a Minecraft világában tábor: A gyerekek belevetették magukat a Lua programozásba. Első egyszerű kódjaik szöveges kiírásokat jelenítettek meg, miközben megtanulták a mkdir, cd, edit, ls parancsokat is, melyek a Linux operációs rendszer alapvető használatához is szükségesek. Lépésről lépésre váltak egyre otthonosabbá a virtuális operációs rendszerek világában.
A Lua programnyelv a valós életben is széleskörűen alkalmazott skriptnyelv, többek között a Roblox játék fejlesztése is ebben történik.
Green City Development tábor: A nap középpontjában a villamos energia állt. Átbeszéltük a termelés, szállítás, tárolás és felhasználás teljes folyamatát. A gyerekek játékok belül generátorokat, transzformátorokat, motorokat, villanyoszlopokat és vezetékeket építettek – majd elkezdték kiépíteni a villamos elosztó központot is. Ezzel megalapozva a teljes villamos infrastruktúrát.
Természetesen a tábor szellemiségét végig követte a fenntarthatóság szelleme, így a környezet károsításának minimalizálása kiemelt szempont volt. Korábbi táborainkhoz hasonlóan itt is életben volt, illetve nagy népszerűségnek örvendett a „Ha kivágsz egy fát, kettőt kell a helyére ültetni” irányelv.
Programozás alapjai a Minecraft világában tábor: Itt a nap a programozható „teknős” robotokkal telt. A gyerekek a mozgás vezérléséhez szükséges utasításokat tanulták, függvényeket hoztak létre, ciklusokat használtak. A lelkesebb résztvevők a teknősök vezeték nélküli kommunikációját is elkezdték programozni, mások pedig az energetikai táboréhoz hasonlóan saját villamos hálózatot és elektromos gyárat építettek.
A teknősök programozásával egy egyszerűsített képet kaphattak a távirányítással működő rendszerek fejlesztéséről, okos otthon vezérlésről, valamint az ipari robotok programozásáról.
Egy különleges nap mindkét táborban: két gyermek születésnapját ünnepeltük meg egy látványos „virtuális” tortával, játék béli tűzijátékkal és zenével.
Green City Development tábor: A nap tananyaga a napelemek működésére és a városi hálózatok felépítésére fókuszált. A virtuális térben napelemes rendszert, akkumulátorokat és közvilágítást építettek, valamint az előző napon megépített gyárat fejlesztették tovább.
Programozás alapjai a Minecraft világában tábor: Miután befejeztük a tekik programozását, vendégelőadót, Prof. Dr. Fenyvesi Kristóf professzort hallgattunk meg, majd egy délutáni esemény során a gyerekek “megtámadhatták” a táboroztatókat a játékon belül. A nap végén interaktív előadást tartottunk a mesterséges intelligenciáról és ipari automatizálásról, amely nemcsak érdekes volt, de a tábor témájához is szorosan kapcsolódott.
A nap az Óbudai Egyetem IT Evolution kiállításának meglátogatásával kezdődött, ahol a gyerekek valódi példákon keresztül ismerkedtek meg a villamosenergia, valamint az informatika szerepével a mindennapokban. Ezt követően mind két tábor visszatért a virtuális térbe és befejezték a még fennmaradó feladatokat.
A hét lezárásaként, a feladat befejezése után a két tábor közös szerverre költözött. A végső küldetés: az Végzet Sárkányának legyőzése volt, mely a játék alapvető célja. A táborozók egy csapatot alkotva sikeresen győzték le a sárkányt, ezzel felszabadítva a Minecraft világát a gonosztól, méltó lezárást adva egy tudással és élménnyel teli hétnek.
Köszönjük minden résztvevőnek, segítőnek és érdeklődőnek!
Green City Development tábor:
Programozás alapjai a Minecraft világában tábor:
Between June 10th and 13th, 2025, Budapest hosted the ICGAL 2025 (International... read more
A Horvát Kreativitási és Innovációs Iroda szervezésében fogadtunk vendégül a Zágrábi Algebrai Egyetem, a... read more
2025. július 7-én hivatalosan is elkezdődött az Óbudai Egyetem két párhuzamosan futó... read more
Az Óbudai Egyetem STEM Irodája is képviseltette magát a 2023-as Educatio Szakkiálításon,... read more
A STEM iroda munkatársai, Kersánszki Tamás, oktatásfejlesztő és Márton Zoltán projekt koordinátor... read more
Az M5 televízió „Novum” című tudományos műsora riportban mutatta be az Óbudai... read more
Az Óbudai Egyetem STEAM Irodájának és a Magyarországi STEAM Platformnak az igazgatója... read more
Belga, Magyar, Lengyel és Török partnerekkel folytatott stratégiai együttműködésünkben digitális alapú, egymásra... read more
Az Óbudai Egyetem Nyári Gyerekegyetem programsorozatának keretében első alkalommal valósult meg a... read more
A Magyarországi STEM Platform képviselete december 6-án az EdTech konferenciáján járt, melynek... read more
| Cookie | Duration | Description |
|---|---|---|
| CookieLawInfoConsent | 1 year | Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie. |
| Cookie | Duration | Description |
|---|---|---|
| cookielawinfo-checkbox-szukseges-sutik | 1 year | No description |