Nagy sikerrel vette kezdetét a STEM Kiválósági program

Nagy sikerrel vette kezdetét a STEM Kiválósági program

STEM Kiválósági Programunk a Nemzeti Tehetség Program finanszírozásával valósul meg az NTP_STEM_24_0011 azonosító kódú pályázat keretében.

STEM-alapú tehetséggondozó programunk célja a 11. osztályos tanulók szakmai és személyes fejlődésének támogatása. A mentor- és tutorprogramunk révén szeretnénk növelni a STEM területeken továbbtanuló diákok arányát. A program keretében előadások és szemináriumok biztosítják a legújabb technológiák megismerését és gyakorlati alkalmazását, kiegészítve önismereti és tudományos angol nyelv fejlesztő foglalkozásokkal. 

Az Óbudai Egyetem STEM Iroda – Magyarország STEM Platform által megszervezett STEM Kiválósági program nemrégiben kezdetét vette.  tájékoztató nap célja a tehetségprogram részletes ismertetése, illetve a szakemberek bemutatása volt.

Az első napirendi pont az Óbudai Egyetem – Bejczy Antal iRobottechnikai Központ (BARK) látogatása volt, ahol Dr. Zrubka Zsombor, az Óbudai Egyetem – Egyetemi Kutató és Innovációs Központ (EKIK) főigazgatója egy interaktív laborbemutatón keresztül ismertette a BARK-ban zajló tevékenységeket. A vállalkozó szellemű résztvevőknek lehetőségük nyílt kipróbálni az új generációs ipari négylábú robot robotkutyát is, Zsoldos Panna kutató segítségével.  

Ezt követően, Márton Zoltán, az Óbudai Egyetem STEM Iroda – Magyarország STEM Platform vezetője és Kirchhof Sándor, az Óbudai Egyetem STEM Iroda – Magyarország STEM Platform szoftverfejlesztője / IT projekt menedzsere bemutatta a program részletes menetét, illetve a társoktatatókat, majd Képes Gábor, a Neumann János Számítógéptudományi Társaság (NJSZT) ügyvezető igazgatója üdvözölte a tehetséges fiatalokat, akik részt vesznek a STEM Kiválósági Programban.

Beszédében kiemelte, milyen fontos szerepet játszanak a fiatal tehetségek a digitális jövő formálásában, és röviden ismertette a Társaság Báthori utcai SCHOOL-COMPUTER kiállítását. E különleges tárlat a számítástechnika történetét és fejlődését mutatja be, amelyet a diákok a jövő héten személyesen is meglátogathatnak. A kiállítás kiváló lehetőséget nyújt arra, hogy a tanulók közelebbről megismerkedjenek a technológiai újításokkal és az informatika világának mérföldköveivel.

Dr. Zrubka Zsombor, az Óbudai Egyetem - Egyetemi Kutató és Innovációs Központ főigazgatójának interaktív laborbemutatója
Márton Zoltán, az Óbudai Egyetem STEM Iroda vezetője üdvözli a tehetségprogram résztvevőit
Képes Gábor, a Neumann János Számítógéptudományi Társaság ügyvezető igazgatója

A tehetségprogram öt modulból fog állni, minden modul más és más készségek fejlesztésére fókuszál: 

  • Az első modul központjában az angol nyelvi készség fejlesztés áll. A mai globalizált világban az angol nyelv ismerete szinte elengedhetetlen. Rengeteg információ áll a rendelkezésünkre, de ezt feldolgozni és abból lényeget kiemelni nem egyszerű folyamat. Tafferner-Gulyás Viktória az Óbudai Egyetem – Neumann János Informatika Kar-ának EAP oktatója által megtartott első modul pontosan ezen készségek fejlesztésével foglalkozik. Megismerik az SQ3R módszert, amivel hatékonyan tudnak hosszú szövegekben tájékozódni, illetve gyorsan tudják kiemelni a lényeget. 
  • Ezután a második modul bemutatója történt, ahol Prof. Dr. Lazányi Kornélia az Óbudai Egyetem – Neumann János Informatika Kar egyetemi tanára mutatott be. A modul keretein belül a diákok önismereti foglalkozásokon, valamint pályaorientációs beszélgetéseken vesznek majd részt felfedezve rejtett képességeiket.
  • A harmadik modul vezetője Kirchhof Sándor, illetve társvezetője Sándor Tamás, az Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar mestertanárja, valamint az Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Szakkollégium igazgatója következett, akik bemutatták, hogy a diákok elektronikai labor foglalkozásokon fognak reszt venni, ahol is megtanulhatják a különböző szenzorok és vezérlők közötti kommunikáció rejtelmeit, illetve egyszerű rendszereket tervezhetnek. A modul második részében a tanulók Kirchhof Sándorral ellátogatnak a Marsra – Lego robotok segítségével. Tervezni, építeni és Python segítségével programozni fogják a robotokat, hogy azok különböző marsi küldetéseket hajtsanak végre. 
  • A negyedik modul egy rövidebb, kétalkalmas motivációs tréning lesz, amely során a motiváció kerül fókuszba Prof. Dr. Molnár György, az Óbudai Egyetem Kandó Kálmán Villamosmérnöki Kar egyetemi tanára, valamint az Óbudai Egyetem Trefort Ágoston Mérnökpedagógiai Központ igazgatója irányításával. A foglalkozások tartalmai között szerepelnek majd pályaorientációs és kommunikációs elemek, tehetséggondozás, korszerű IKT eszközök használata, digitális kompetenciafejlesztés, valamint a robotika alapjai is. 
  • Az ötödik modult szintén Kirchhof Sándor vezeti, a modul egy nagyszabású hibrid várostervezési projekt a Minecraft világában. Az oktató a már az egyetem Nyári Gyerekegyetem programjain keresztül többszörösen bizonyított egy hetes Minecraft tábor tematikáját kibővítve, 8 alkalomra méretezve tartja meg. A projekt során a való világ dinamikáját szimulálva a tanulók egy „vállalati” környezetben fognak véghez vinni egy várostervezési, kivitelezési és fenntartási projektet. A projekt során a kritikus gondolkodás, a kreativitás, a problémamegoldás és nem utolsó sorban a csapatmunka készségeik fejlesztésre fokuszálnak majd. 

Share this post